Bezoekersvergaderingen in Van Speyk
Enkele voorbeelden van besproken punten tijdens de bezoekersvergaderingen:
- Er blijkt behoefte te zijn aan een wekelijks sportuurtje. Dit zou een prima gelegenheid bieden voor bezoekers om hun energie kwijt te raken op een positieve manier. Vooral voetbal wordt vaak genoemd. Er werden ook geluiden in de richting van tafeltennis en poolbiljart toernooien gehoord. Deze worden door de staf van van Speyk al met enige regelmaat georganiseerd. Ook vanuit de Hille is vraag naar een onderlinge wedstrijd. Dit werd door de van Speyk bezoekers met gejuich ontvangen.
- Veel mensen zouden graag regelmatig willen fitnessen, onder begeleiding van een professional. Daarvoor zou dan wel het achterstallige onderhoud eerst uitgevoerd moeten worden.
- Wanneer krijgen we een nieuw biljartlaken? Voor het biljart wordt gevraagd naar een nieuw laken. (De oude is al maanden kapot)
- Bezoekers blijken veel te voelen voor een BBQ. Diverse bezoekers hebben zich bereid verklaart deel uit te maken van de bezoekersorganisatie.
- Verder was er een klacht over het klusgeld. Met enig gezond verstand zou gesteld mogen worden dat het CVD de belangen van haar cliënten voorop stelt en niet, zoals de indruk wordt gewekt, slaafs SoZaWe volgt. Als we het goed begrepen hebben, is het klusgeld voor een periode van twee weken gekort, en vervolgens weer teruggedraaid. De heren vragen zich af wat er dan met het geld van de twee weken is gebeurd.
- De kantjes ervan aflopen. Sommigen voeren hun klus niet / slecht uit. Toiletten en douches die (alleen) bij sluitingstijd nog even worden afgenomen zijn, volgens bezoekers, geen uitzondering. Klussers die de gehele dag iets anders doen en hun klus afjassen. (Dit punt wordt herhaaldelijk genoemd op de bezoekersvergaderingen). Er wordt gevraagd om wat meer controle op het gebruik van de toiletten en douches. Er zijn frustraties geuit over het onjuist gebruiken van deze faciliteiten. Zou het personeel meer controle kunnen houden op het gebruik van (hard) drugs in het pand? (o.a. in de douches)
- Sommige douches zijn onverlicht. Dit is al maanden zo.
- De hygiëne / controle op wc’s is nog steeds slecht. De wc’s zijn meer smerig dan schoon.
- De schoonmaakmiddelen zouden uitgebreid moeten worden met bleekmiddel. De klussers beschouwen bleekmiddel als een effectief schoonmaakmiddel, uitermate geschikt voor de schoonmaakklussen in Van Speyk.
- Er zijn geluiden van bezoekers dat Van Speyk te vroeg sluit. ( 14.30 / 15.30 uur ).
- Van de vorige vergadering ligt er nog een vraag die we uit onze ideeënbus gevist hebben. Het betreft hier een klacht die we veel vaker horen, namelijk dat er mensen elke dag, de hele dag achter de computer zitten. Als het er maar één was, dan was het nog te overzien, maar met meerdere mensen die deze computers continue bezet houden wordt het erg lastig om even je mail te checken. Er zijn verschillende oplossingen aangedragen, van een wachtwoordsysteem zoals bij internetcafé’s tot er een klus van maken voor één van de cliënten. Zouden we meer bandbreedte / snelheid kunnen krijgen op de computers in de computerruimte?
- De ventilatie in de rookruimte is voor verbetering vatbaar.
- Kortingen voor gebruik openbaar vervoer.
- De boete’s voor zwartrijden zijn heel duur (onbetaalbaar voor daklozen), strippenkaarten (heen en terug)en opwaarderen chipknip zijn ook niet op te brengen.
- Gelijke behandeling:
- De één heeft meerdere klussen (gereserveerd), de ander krijgt helemaal geen klus.
- Over het klussen werd ons gevraagd waarom de mensen zonder een uitkering geen voorrang krijgen ten opzichte van de mensen die wel gewoon een uitkering genieten. Het schijnt zo te zijn dat mensen zelfs vaste klussen hebben, ongeacht het feit dat ze al een inkomen hebben. Mensen zonder inkomen voelen zich gepasseerd.
- Bij diefstal (telefoon) wordt de ene keer niets gedaan en de andere keer iedereen gestript. Vanwaar deze ongelijke behandeling?
De ingebrachte punten worden besproken met de leiding in Van Speyk en met de directie op het hoofdkantoor. Waar mogelijk zullen de veranderingen (verbeteringen) zo snel mogelijk worden doorgevoerd.